יואל בר-רומי 1920-2012





יואל בר-רומי נולד ב 1920 ברומא באיטליה, בשם ג'וליאנו ברו'צו Guiliano Baroccio. הגיע לפלשתינה בדצמבר 1939, לאחר החלת חוקי הגזע על יהדות איטליה, עם וויזת סטודנט.



במאי קיבל צו מההגנה  באמצעות קשר בהול להתגייס לצבא הבריטי לצורך מאמץ מלחמתי שבריטניה נושאת בו במלחמה בגרמניה הנאצית והוא נענה ברצון. לצורך כך הוא נאלץ למצוא שם חדש ולהיפטר מהשם האיטלקי. מבחינת החוק האיטלקי עלול הייתי להיחשב כבוגד. במקרה של נפילה בשבי גם בני משפחתי באיטליה היו בסכנה.  כך הפך ליואל בר-רומי. יואל גויס לתותחנים- אלו היו אנשי חיל התותחנים הראשונים בהיסטוריה העברית.



יואל הרגיש צורך לבוא לעזרת הגולה אולי על ידי צניחה מאחורי קווי האויב. הוא התנדב לצנחנים אך לא נקרא לצנוח ולטענתו יד עוינת מנעה או עצרה את ההתנדבות היהודית בצבא הבריטי.



  במילים שלו- הסיפור על סיפור שאירע ב-1944- . "באתי ארצה לחופשה ממצרים ובתל אביב פגשתי את אנצו סירני. סירני היה איש ציבור ידוע, בן 39, הכרתי אותו מרומא והוא היה מקורב למשפחתי. אנצו  אמר לי על כי החליט להצטרף למבצע הצניחה  מאחורי הקווים כדי לנסות לארגן ולהציל את יהודי אירופה הנותרים. הביע תמיהה שאלפי צעירים נמנעים מלנהור למשימה זו. זאת אף כי הסיכויים לא לחזור הם, לפי הערכתו, 98%. שאל אותי אם אני מוכן לצאת אתו. ביקשתי כמה שעות לשיקול. למחרת נתתי תשובה חיובית. בהיפרדנו אמר סירני שההוראות לפעולה תבואנה מקצין אנגלי מסיים אך ההודעה  לא הגיעה. היו כנראה חילוקי דעות בין  סירני לפיקוד ההגנה. לבסוף הוא יצא לשליחותו  בלוויית קצין איטלקי. מתוך טעות הוצנח בקרבת מחנה צבא גרמני. נתפס והומת באושוויץ."



בספטמבר 1944 הודיע צ'רצ'יל בפרלמנט הבריטי על החלטתו להקים את הבריגדה היהודית. 5000 חיילים ארצישראליים מתוך  כ 30000  נבחרו  להרכיב את הבריגדה. יואל השתייך לקבוצה שהועברה למצריים כמה  חודשים לפני כן ועבר קורס לפירוק מוקשים. הוא שירת באיסמעיליה עם חיל ההנדסה, בגדה המערבית של התעלה כשהאונייה המסיעה את חיילי הבריגדה לאיטליה שטה לנגד עיניו. הבריגדה הספיקה להשתתף בקרבות בצפון איטליה בימים האחרונים של המלחמה.



יואל הצליח להגיע לאיטליה ב 1945, בזמן שהמלחמה בצפון איטליה נמשכה,  רומא כבר שוחררה. בצפון נמשכה המלחמה. הוא  הקים את  תנועת ה"חלוץ" ברומא, בה  פגש צעירים יהודים מתבוללים ולימד אותם על העם היהודי והישוב בפלשתינה. תפקידו ביחד עם החיילים הארצישראליים היה להכשיר נוער יהודי איטלקי המתעתד לעלייה. יואל הקים בית ספר לנוער היהודי בו הוא לימד היסטוריה כללית ויהדות. זאת הפעם הראשונה שהנוער היהודי קיבל חינוך ציוני ברומא. זה  היה התפקיד הציבורי הראשון שלו, מתיש ומאתגר. באווירה המיוחדת של סוף המלחמה.



עם חזרתו לישראל, ב 1946 השתחרר מהצבא הבריטי. הוא קיבל קריאה מהאוניברסיטה  להצטרף לצה"ל ושובץ לחיל המדע שהכינה פצצות. בגלל מצבו הבריאותי המעורער ומחלות שחלה בהם בזמן השירות הצבאי הוא שירת כספרן בחיל המדע.



יואל בר-רומי היה ממקימי משרד החוץ בישראל. הוא כיהן בתפקידים דיפלומטיים רבים. הוא כיהן בארגנטינה ועזר לדאוג לאישור הנחתת מטוס בואינג ישראלי מיוחד לצורך ביקור של אבא אבן ועוד לדאוג לאישור להעלאת ישראלים  נוספים בשובו של המטוס ארצה- כל זה היווה חלק   במבצע חטיפת אייכמן. הוא  היה אחראי על צירות ישראל בהוואנה בקובה ב- 1959 לאחר עלות פידל קסטרו לשלטון, שגריר באורוגוואי, פורטוגל, האיטי. שגריר באו"ם בג'נבה וסגן ראש המשלחת לאו"ם בניו יורק.